Bovenstaande is een goed voorbeeld van een gezondheidshalo.
De gezondheidshalo houdt in dat mensen die eten in een omgeving die zij als gezond ervaren, of ingrediënten kiezen die gezond zijn of lijken, meer gaan eten. Ook van de calorierijke producten die ze erbij krijgen.
Uit onderzoek van Wansink en Chandon bleek dat in een restaurant dat een relatief gezonde uitstraling heeft, bijvoorbeeld Subway, klanten hun calorie-inname met gemiddeld 151 Kcal onderschatten, vergeleken met mensen die gingen eten bij een restaurant dat gezien wordt als ongezond, bijvoorbeeld bij een McDonald’s.
Bovendien wees onderzoek uit dat de klanten vaker en meer bijgerechten, drankjes en desserts bestelden als ze dachten dat hun hoofdgerecht gezond was, zoals een broodje met onder andere sla en tomaat (goed voor een extra 131% meer calorieën) dan wanneer ze naar hun idee een ongezond hoofdgerecht hadden besteld (bijvoorbeeld een hamburger).
Deze overwaardering van de aanwezigheid van een paar gezonde ingrediënten in een verder niet minder calorierijke omgeving kwam evenveel voor bij mensen die bewust met hun gezondheid bezig waren als bij mensen die aangaven daar niet zo op te letten.
Wees je altijd bewust van de gezondheidshalo: snoep is niet gezonder met een blaadje sla eronder. En als je meer chips gaat eten als er light op de verpakking staat, is het verstandiger te kiezen voor gewone chips en daar een afgepaste portie van te nemen, of om voor een echt gezond alternatief te kiezen.
*Uit: Hou van mij, Ted van Lieshout (Uitgeverij Leopold, Amsterdam)